Mindent Japánról (Nem saját leírás)2016.01.30. 16:14, Eszter0615
Amikor először ér Japánba az ember, pár dolog meglepheti, némelyik ezek közül jobban. Most összeszedtem nektek pár dolgot, ami a világnak a másik felén másképp működik, mint nálunk. Egyik módszer sem jó vagy rossz, éppen csak más. Külföldiektől nem várják el, hogy mindet ismerjék és betartsák, mindazonáltal jó benyomást tehetünk azzal, ha alkalmazkodunk ezekhez.
A lista semmilyen sorrendiséget nem jelent, csak ahogy esik :) Ha eszetekbe jut még valami, jelezzétek és belefűzöm a posztba. A fotók mind saját készítésűek az utainkról.
Reptér
A reptéren jön az első fura dolog, lefotóznak minket és ujjlenyomatot is vesznek minden alkalommal, hacsak nincs tartózkodási engedélyünk, illetve vagyunk japán állampolgárok. Mondjuk ettől nem halad jelentősen lassabban a sor, mint bármelyik ország érkezési kapujánál (az EUn kívül). Aki nem járt még extrább biztonsági intézkedésekkel rendelkező országban, meglepheti.
Orrfújás
Japánban nem szoktak az utcán vagy társaságban orrot fújni. Elvonul hozzá az ember a mosdóba, vagy egy szobába, ahol egyedül van. Ennek ellenére ami meglepett engem, hogy rendszeresen adnak ajándékba papírzsepis reklámanyagokat az utcán, miközben a boltban csak az a nagy, kihúzós verzió van, klasszikus zsebkendőt se tízes, se százas csomagban nem lehet kapni. Amikor van a táskámban zsepi, az azért van, mert vagy hoztam magammal itthonról, vagy kaptam az utcán.
Párok viselkedése
Bár véleményem szerint Magyarországon sem vészes ez, legalábbis az utóbbi években én jelentősen kevesebb párt láttam nyalni-falni egymást, de kint még ez is sok. A fiatalabb és a mix párok között látni párat, akik fogják egymás kezét, illetve természetesen a külföldiek. Szájra puszit sem fogunk látni (ne is nagyon tegyük mi sem), nemhogy olyan csókcsatát, amiket néha a tinik levágnak Európában. Egész egyszerűen a magánélet az két ember dolga, ők nem szeretik az utcán látni egyáltalán és ezt magukra is érvényesnek tekintik.
Automaták
A hír igaz: tényleg mindenhol ott vannak. Van olyan, ami senkit sem lep meg és üdítőket árul. Aztán van olyasmi, mint a mi kávéautomatáink, csak megválaszthatjuk, hogy hidegen vagy melegen szeretnénk az italt. Ugyanez vonatkozik a dobozos kávéautomatákra, van hideg- és meleg opció (ugyanezeket a szétszedett tárolókat megtaláljuk az élelmiszerboltokban is tél idején). Lehet venni éttermekben is automatából kaját, legalábbis ott rendeljük meg és fizetjük ki az elején, majd utána odaadjuk a humán erőforrásnak a cetlit, amit adott a gép és ő elkészíti nekünk az eledelt. Vannak furcsább automaták is, akad, ami hal alakú édességet (taiyaki) árul, banánt, virágcsokrot, újságot (na mondjuk ez is akad máshol), strandpapucsot, illetve akár használt női bugyit. Mindenki válasszon kedvencet :) Ja igen, a sörkedvelők is örülhetnek: azt is lehet kapni automatából, persze itt nincs meleg opció.
Papucsok
Az, hogy egy lakásba belépve kiugrunk az utcai cipőből és beugrunk egy papucsba, talán nem annyira furcsa, hiszen ez sok magyar háznál is szokás. Viszont itt minden egyes lakásra igaz, de néhány étteremre is (itt néha zárható kis tartók vannak nekik, de ha nincs, akkor se nyúl hozzájuk senki). Amennyiben tatamira lépünk rá, a papucsot is vegyük le, csak mezítláb.
Emeletes parkolók
Vannak olyanok, amik a föld alá viszik le a kocsit és vannak emelős verziók is. Elsőre ledöbben az ember, de praktikus módszer :)
Okos WC-k
Na ez nekem személy szerint nagyon hiányzik. Elsőre talán kicsit komplikált lehet a használatuk, de nem vészes. Van fenékmosó része, női intimmosó része, ahol a víz hőmérsékletét, erősségét és beérkezési szögét is befolyásolhatjuk, ha akarjuk, csörgedező patak hangjaira könnyíthetünk magunkon, illetve zenét is választhatunk (csak vigyázzunk, hogy ne a Himnusz legyen az, mert akkor állhatunk fel).
Mindazonáltal az ország bármelyik pontján találkozhatunk guggolós WC-vel, akár mobil formában is.
Mosógép
Hideg vízzel mosnak. Azt hiszem, ez pont elég furcsa, nem szükséges további magyarázat.
Levesszürcsölés
Általában szokták szürcsölni a levest, azt fejezik ki ezzel, hogy finom. Mostanában viszont kezdik ezt a szokást nem illőnek titulálni, így csak mértékkel tegyük mi is. Gyakran kitesznek hajgumit is a vendégeknek, hogy ne lógjon az ételbe a hajuk.
Vonaton és metrón kevés beszéd
A többség nyomkodni fogja a telefonját, félreértés ne essék, de leginkább csak emaileznek (kint nem dívik az SMS), olvasnak vagy játszanak. Hangosan vagy telefonon beszélni elvileg tilos a vonaton (félelmetesen halk), metrón, mert zavarhatja a többieket. A külföldieknek ezt a legnehezebb betartani.
Alvás mindenhol
Na ez könnyen fog menni mindenkinek, elég az időeltolódásra gondolnunk. Mindenhol és minden időpontban képesek elaludni, akár vadidegenek vállán is, vonaton, megállókban, padon, vagy akár csak a padlóra dőlve az utcán. A legextrémebb nekem egy lány volt, aki a kezében a jegyzetfüzettel és a tollal írás közben aludt el.
Kutyaboltok
A nyugati szokással szemben, ahol a kutyaboltban csak kisállatos dolgokat lehet kapni, kutyát nem, itt azt is árulnak, néha macskát is. Kérésre ki is vesznek egy-egy állatot, hogy megbögyörésszük, amíg szívrohamot kapunk az áruktól.
Sento és onsen
Gyakorlatilag ezek testvérek. Az onsent természetes hő melegíti, általában vulkánok közelében található gyógyfürdő. A sento a közfürdő (sok régi házban nem volt fürdőszoba, akár a mai napig sincs), aminek a vizét mesterségesen melegítik fel. Mindkét helyen szabályok vannak a helyes viselkedésre, ezekről ittírtam. Amennyiben vendégségben vagyunk, valószínűleg mi mehetünk elsőként fürdeni. A legfontosabb, hogy itt se piszkoljuk be a kádat a koszos testünkkel, mellette zuhanyozzunk le és csak ejtőzni üljünk be az előre felmelegített vízbe (külön kis kijelző van, hogy hány fokra állíthatjuk). A fürdő tisztasága szent.
Bankautomaták
Sajnos ez nem kedves rész, nincs minden sarkon automata, sőt, utcai részen nem is emlékszem ilyenre. Automaták az éjjel-nappali bolthálózatokban vannak, természetesen bankokban és a postán is tudunk pénzt felvenni. Legtöbbször tízezer yenesnél kisebb pénzösszeget nem fogunk tudni felvenni és sajnos a boltok nagyon nagy részében nem fogunk tudni kártyával fizetni (érdemes itthon váltani még yent).
Bolti eladók
Amint belépünk egy boltba vagy étterembe, az alkalmazottak egy emberként ordítják el magukat, hogy irassahimaseeeeeeee (üdvözlünk a boltunkban). Vicces szokás, hamar megszokja az ember és étteremből kifelé menet már automatikusan ordítja vissza, hogy gochisosamaaa. Itthon furcsán néznek ezért is :D
Mijazaki Hajao a Japán animációk nagy mesetre nyugdíjba vonul?2015.05.09. 22:17, Eszter0615
Mijazaki Hajao, a japán animáció nagymestere
Szomorúan vehették tudomásul szeptember elején az animerajongók, hogy az idén 72 éves Mijazaki Hajao, az animációs filmkészítés egyik nagyörege nyugdíjba vonult. A hírt a Velencei Filmfesztiválon a Studio Ghibli elnöke, Hosino Kodzsi jelentette be, így a korábbi évek pletykáival ellentétben az elhatározás hivatalos és végleges. E cikk összefoglalja a rendezőzseni munkásságát.
Japán egyik legnagyobb kulturális exportcikke az anime, azon belül kiemelkedő helyen állnak a Studio Ghibli filmek. A stúdió oszlopos tagja és egyik alapítója Mijazaki Hajao, a japán Walt Disney, akinek ellenállhatatlan karakterei és szórakoztató történetei kiegészítik lélegzetelállító animációit. Rendező, forgatókönyvíró és producer. Felejthetetlen meséit Hiszaisi Joe fülbemászó dallamai teszik még tökéletesebbé. Farkas-isten nevelőanya, szomszédban lakó, „óriás plüss nyúl” erdő szellem, amely cicabusszal közlekedik, egy vándorló palotát mozgásban tartó tűzdémon, ez nem lehet más, mint Mijazaki univerzuma.
Mijazaki Hajao 1941-ben született Tokióban. Közgazdaságtudományi diplomát szerzett, mégis animátorként kezdett el dolgozni 1963-ban a Toei Doga Stúdióban, ahol részt vett több korai klasszikus anime elkészítésében. Már a kezdetektől magára vonta a figyelmet hihetetlen rajzkészségével és filmötleteinek folyamatos áradatásával. Első nagyjátékfilmje az általa rajzolt és írt, azonos címen futó Nauszika – A szél harcosai (1984) volt.
A film sikerén felbuzdulva Mijazaki 1985-ben Takahata Iszao rendezővel és Szuzuki Tosio producerrel megalapította a nagyhírű Studio Ghiblit, melynek már elnevezésével is (a sirokkó szél arab megfelelője) arra akart utalni, hogy új szelet hoznak a japán animációs iparba. A stúdió logója pedig nem más, mint a leghíresebb figura, ami Mijazaki fejéből kipattant, Totoro. Mijazaki egyéni fantáziavilága a japán kulturális élet meghatározó részévé nőtte ki magát, az ételektől kezdve a ruházatig mindent ellep Totoro és barátainak képmása. 2001-ben megnyitották a Ghibli Múzeumot is, mely otthont ad Mijazaki megelevenített teremtményeinek és történeteinek. Érdekesség, hogy fia, Mijazaki Goró vezetette a múzeum megtervezését és építését, aki eredetileg nem kívánt apja nyomdokaiba lépni, tőle örökölt tehetsége miatt mégis a stúdió egyik rendezője lett.
A megalapítás óta felejthetetlen animációs filmek hagyják el a rajzszobákat Mijazaki vezetésével. Első ghiblis filmje a Laputa – Az égi palota, melyben egy mágikus, repülő palota-sziget utáni hajszában Síta és Pazu kalandjainak részeseivé válunk. A Totoro – A varázserdő titkában Mei és Szacuki édesapjukkal új házba költöznek, amely varázslatos, szellemekkel teli világot nyit meg számukra. A vadon hercegnőjében a Nauszikához hasonlóan a természet védelmezői és az emberek közötti harc áll a központban. Istenek és szellemek kontra az emberi fejlődés ipari technológiája. Mijazaki legismertebb alkotása a Chihiro szellemországban, mely egyedüli nem angol nyelvterületen készült filmként elnyerte a legjobb egész estés animációs film Oscar-díját is. A vándorló palotában Howl varázslóhoz szegődött egyszerű lány, Szofi segít megállítani a háborút. A Ponyo a tengerparti sziklán leginkább a tengervízi és a szigetek élővilágával foglalkozik, míg utolsó filmje, a Feltámad a szél egy második világháborús pilóta történetét dolgozza fel.
Mijazaki művészi tehetségét mutatja, hogy a szkripteléstől a forgatókönyv megrajzolásán át a kész képkockák korrigálásáig minden munkafázisban maga is dolgozik. A vadon hercegnője készítésekor például egymaga újrarajzolt nyolcvanezret. Filmjei a hagyományos, 2D-s rajzolt animáció kiemelkedő példái, melyekben csak akkor használnak digitális számítógépes grafikát, ha az beleilleszkedik a kézzel rajzoltak közé, megtartva a képi világ egységét. Rajzstílusát tekintve valósághű és részletgazdag minden táj, egyszerű, hétköznapi, mégis kedves minden karakter. Rá nem jellemzőek a nagy szemű, valóságot meghazudtoló szépségű figurák. Mindegyik képe tökéletes kompozíció.
Bár Mijazaki pesszimistának tartja magát, az általa teremtett világokban egy szemernyi kétségünk sincs a felől, hogy a főhősök kitartása, gyermeki tisztasága, emberi jóságba vetett hite és önzetlensége, illetve a barátok – vagy olykor eredetileg rosszakarók – segítségével végül minden jóra fordul. Célja, hogy pozitív világszemléletet mutasson a gyerekeknek, elsődleges célközönségének. Mindegyik világában valami ismerős báj és egyszerűség lakozik, ahol bármilyen természetfeletti és csodálatos teremtmény olyan természetes, mint ahogy nálunk sötétedéskor felkapcsolják a közvilágítást. A zen stílusú csend és nyugalom keveredik az általa kreált organikus gépezetek zsibongásával. Ellentétbe állítja a nyugati ember logikáját a Kelet hiten alapuló, természettel összhangban élő kultúrájával.
Sem főhősei, sem mellékszereplői nem sematikusak, mind komplex karakterek, egyéni múlttal, vágyakkal és célokkal. Eltávolodik a jó és a rossz általános sztereotípiáitól is, sosem egy steril főhőst állít az antipatikus gonosz ellenféllel szemben, hanem inkább szerethető, az élet dolgaiban kissé tapasztalatlan fiatalokat és gyermekeket állít középpontba, akikkel könnyű azonosulni és együtt érezni. Legtöbbször nem is egy hatalmas rossz elpusztítása a cél, hanem a felnőtté válás, az önmagukért és máskorért való küzdelem és az, hogy felnyissák a szűklátókörű emberek szemét, akik vak buzgólkodásukban elpusztítják magukat és élővilágunkat.
Mijazakit tarthatnánk feministának is, rengeteg, a hagyományos japán nemi szereppel szembeszálló, protagonista, erős női karaktert vonultat fel, de gyakorlatilag összes gyermek főhősnője a fiatalok példaképe lehet. Valamennyi művében kiáll a tradicionális értékek és a család mellett, legyen szó vérszerinti vagy fogadott közösségről.
Szinte mindegyik filmjében előkerül a környezetvédelem. Mijazaki olyan korban nőtt fel, amikor a gazdasági fejlődés érdekében pusztították a folyókat és erdőket (még most is ez történik), ezért szívügyének tartja, hogy művészi tevékenységével felhívja a figyelmet a természet törékenységére. Igazi pacifistaként elítéli a háborúkat, melyek szintén visszatérő elemei alkotásainak, ellenben megszállottja a repülésnek, filmjei hemzsegnek a legkülönfélébb repülő alkalmatosságoktól. Mindezeken túl a japán történelem és mitológia keveredik saját élményeiből megalkotott képzeletbeli teremtményeivel, alkotáskor mindig tudattalan inspirációi vezetik, olykor még a forgatókönyv-rajzolás kezdetén sincsen meg a történet teljes egésze. A sok mondanivaló ellenére történetei mégsem nehezülnek el, kiváló párbeszédek és kedves humor jellemzi őket, könnyed történetvezetéssel, kliséktől és giccstől mentesen.
Sajnos semmi sem tart örökké, így Mijazaki kora előrehaladtával visszavonulni kényszerül, de az alkotást végleg nem hagyja abba: „Mindaddig, amíg tudok autót vezetni, minden nap el fogok menni a stúdióba” – mondta. „Úgy érzem, az én időm lejárt az egészestés filmek világában. (…) Szabad leszek, valami mást szeretnék csinálni, ami nem animáció. Például önkéntes alapon jobban részese lenni a Ghibli Múzeumnak. Talán majd engem is kiállítanak” – viccelődött Mijazaki.
100 éves a Magyar animáció plakátpályázat!2015.05.09. 22:08, Eszter0615
KAFF plakátpályázat!
A 30. születésnapját ünneplő Kecskeméti Animációs Filmfesztivál (KAFF) Szervező Bizottsága pályázatot hirdet plakát tervezésére, 14-24 év közöttiek számára.
Téma: 100 ÉVES A MAGYAR ANIMÁCIÓ
A pályázat benyújtásának módja:
- e-mailen vagy fájlküldővel (pl. ToldACuccot, Mammutmail, WeTransfer) a kaff@kecskemetfilm.hu e-mail címre, vagy
- CD-n a következő postacímre: Kecskeméti Animációs Filmfesztivál, 6000 Kecskemét, Liszt Ferenc u. 21.
Technikai feltételek:
- 300 dpi felbontás
- álló A4-es méret
- jpg formátum
- széleken 3-3 mm kifutó
A plakát mellett az alábbi személyes adatok feltüntetését kérjük:
- née
- életkor
- oktatási intézmény (ha van)
- e-mail cím
- telefonszám
Beérkezési határidő: 2015. június 1.
A pályázók hozzájárulnak, hogy alkotásaikat a KAFF közzétegye Facebook oldalán.
A zsűri által kiválasztott plakátokról a Fesztivál színes printeket készít A3 méretben, melyek kiállításra kerülnek a Fesztivál időtartama alatt.
Az első három helyezett plakát alkotója meghívást kap a fesztiválra (2015. június 24-28.), szükség esetén szállásukról a Szervező Bizottság gondoskodik.
A zsűri tagjai:
- Ducki Krzysztof – grafikusművész, a Magyar Plakát Szövetség Elnöke
- Orosz István – grafikusművész
- Kemény György – grafikusművész
www.kaff.hu
Anime sorozatok összeállítása2015.04.26. 14:11, Eszter0615
Köszi Eszti,hálás vagyok érte. :)
Mennyire ismered az animékat?2015.04.26. 14:04, Eszter0615
Szintén köszönöm Eszti ezt a kis összeállítást. :)
Mindent tudsz a mangákról?2015.04.26. 12:35, Eszter0615
Ezt a kis összeállítást az egyik legjobb barátnőmnek köszönhetjük,remélem tetszeni fog! Köszönjük Eszti :)
Vampire knight kulcstartók2015.04.19. 17:17, Eszter0615
Úgy szeretnék én is egy ilyet :D
Új technológiák japánban2015.04.19. 17:13, Eszter0615
Megjelentek a naruto mintás vonatok is.
Japán technológia2015.04.19. 17:09, Eszter0615
Naruto verda
Bocsi ha soká tart újj dolgokat feltenni csak egy kicsit sok dolgom van mostanába de azért igyekszek a megértéseteket előre is köszönöm!!!
Vampire knight ruházat2015.04.19. 16:51, Eszter0615
Én szívesen elfogadnék egyet :3
|